Als medewerkers aanschuiven bij de Interne training…
28 april 2024Een aantal collega’s heeft een Masterclass ‘Inzoomen op opvallend gedrag’ mogen volgen. Het is fijn om op deze manier verdieping in het vak te mogen verkrijgen.
Zes sprekers, waaronder een kinderpsycholoog, orthopedagoog en ergotherapeut, kwamen wat vertellen. We namen een diepe duik in het gedrag van kinderen zonder meteen te stempelen of te labelen. Want dat was ons doel. Wat voor een gedrag zien wij? Wat signaleren wij en hoe gaan wij dit eventueel bespreekbaar maken met ouders/verzorgers en collega’s? Opvallend gedrag is natuurlijk een heel breed begrip. Wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de ander al opvallend. Opvallend gedrag is per definitie ook niet ‘slecht’. Een kind dat snel overprikkeld is vraagt om een hele andere benadering dan een kind wat moeiteloos door de dag heen lijkt te gaan. Is het overprikkelde kind overgevoelig? Of is het misschien wel ondergevoelig?
Hebben we te maken met een kind met ‘pittige emoties’? Schiet het kind gauw in de emotie door van zich af te bijten of trekt het zich juist terug?
Vertoont een kind ‘opvallend gedrag’ doordat het bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis heeft? Of juist een ontwikkelingsvoorsprong? En wat zijn dan je werktools?
Waar het op neer komt, is dat ongeacht de situatie, het iets vraagt van ons als volwassene/professional. Onze reactie is van invloed op zowel het gedrag, gevoel en zelfbeeld van het kind! Het doet een beroep op onze flexibiliteit en empathisch vermogen.
Deze dag draaide niet alleen om het signaleren van opvallend gedrag, maar ook om inspiratie op te doen en nog belangrijker: bewustwording van je eigen handelen en gedrag. Want dat blijft toch wel een dagelijks proces. Het is zeker niet altijd even makkelijk of simpel om te doorlopen. Maar als je de situatie en jezelf van een afstand kunt bekijken, dan is het zeer zeker de moeite waard en heel waardevol om dit te doen.